Budapesten koncertezik Krishna Das – Október 20. 19.00




Krishna Das-t a jóga rock-sztárjának is nevezik. Zenéjében egyszerre található meg a tradicionális hindu kirtan, az azonnal megjegyezhető melódiák és a modern hangszerelés. Énekhangja annyira lélekkel teli, hogy még a legfelületesebb hallgatóságban is megérint valami nagyon mélyen rejlőt. Krishna Das, vagy ahogy a családja, barátai és a rajongói hívják, ‘KD” a jógaközpontokban megszokott felelgetős együtt-éneklést a koncerttermekben is megvalósította, és globális ikonná, saját műfajában a világ legnevesebb és legnépszerűbb énekművészévé vált, több mint 300 000 eladott lemezzel. Az elmúlt évtized első stúdiófelvétele, a “HEART AS WIDE AS THE WORLD” KD magával ragadó énekével és a rock and roll érzékenységével egy egész élet tapasztalatát és zeneszeretetét tükrözi.

Hatvanas évek végén találkozott Ram Dass-al, a spirituális íróval és tanítóval, és a következő években tanítványaként járta az országot. 1970 augusztusában pedig végre sor került arra az indiai utazásra, melyről KD azóta álmodott, mióta először látta Satyajit Ray klasszikusát, a “Pather Panchali”-t.

KD első zarándokútja Ram Dass szeretett gurujához, a sokak által csak Maharaj-ji-ként ismert Neem Karoli Babá-hoz vezetett. A gyakorta megfoghatatlan, kitérő viselkedésű Maharaj-ji a feltétel nélküli szeretet erőteljes üzenetét testesítette meg. “Az én gurum teljesen szokatlanul működött” – mondja KD. - “Nem tanított, nem tartott előadásokat, nem írt könyveket. Csak úgy volt, szóval mi is ezt csináltuk.”

KD a Krishna Das név felvételével a Bhakti jóga, vagyis az odaadás jógájának ösvényét követve kezdett énekelni. “Kezdtük megtanulni, hogyan kerekedjünk felül azokon a dolgokon, amik bezárnak bennünket -mondja KD. “Az éneklés az ebbe az áramlásba való belépés egyik útja volt. Az elmélet persze az, hogy kialakítod magadban azt az erőt, ami továbbra is felülmúlja a lehúzó erők képességét arra, hogy egy kondicionáltabb állapotba vigyenek vissza.”

Két és fél év múlva Maharaj-ji közölte KD-vel, hogy elérkezett számára az idő, hogy hazamenjen és szembenézzen azokkal az érzelmi kötelékekkel, melyeket hátrahagyott. “Sosem állt szándékomban visszatérni Amerikába” – mondja KD. “Soha. Valóságos sokként ért, hogy visszaküldött.”

KD azt tette, amire kérték, miközben úgy tervezte, hogy amint lehet, visszatér Indiába. Csakhogy hat hónappal később arról kapott hírt, hogy Maharaj-ji meghalt. “Ez nagy dolog volt,” -mondja KD. “ Vannak emberek, akik sosem heverik ki egy szerettük halálát. Számomra ez nem csak egy szeretett személy halála volt, az én megélésem az volt, mintha maga a szeretet halt volna meg.

A gyásztól lesújtva KD egy ideig Amerikában vándorolt, majd Észak-Kaliforniában kötött ki. 1974-ben állt össze az Amazing Grace nevű családi kirtan együttes KD-vel, az énekes/dalszerző (és szintén Maharaj-ji rajongó) Jai Uttal-lal, a jazz-hegedűs Charlie Burnham-mel (aki később többek között olyan művészekkel játszott együtt, mint Cassandra Wilson, James Blood Ulmer, és Henry Threadgill), és a kirtan-énekes Diana Rogers-szel. A csapat eredeti énekeket és tradicionális indiai dalokat adott elő, melyek Ram Dass nagy hatású, LOVE SERVE REMEMBER címet viselő hangfelvétel-gyűjteményének részeként maradtak fenn az utókor számára. KD azonban hamarosan ugyanazokkal a problémákkal küzdött, mint Maharaj-ji-val való találkozása előtt.

“Amikor Maharaj-ji meghalt,” idézi fel- “Elég hamar szétestem. Az árnyékom a felszínre tört, és egy sor önpusztító dolgot csináltam. De ha sosem találkozom vele, nem éltem volna túl mindazt, amin ebben az életben keresztül kellett mennem.”

A zenében talált vigaszra, erőt és békességet merítve részben a Bhakti jóga praxisából, részben pedig olyan hősökből, mint Ray Charles, Van Morrison, Steely Dan és Bruce Springsteen (akit nevetve “New Jersey bodhisattvájá”-nak nevez). KD társalapítója volt a Triloka Records-nak, e kaliforniai központú, világzenére specializálódott kiadónak, mely olyan zenészekkel dolgozott, mint Jai Uttal, a sarodvirtuóz Ali Akbar Khan, vagy a legendás jazz-zenész és zeneszerző Jackie McLean.

1994-ben KD felismerte, hogy elő kell bújnia Upper East Side-i lakásából, hogy megossza a világgal mindazt, amit csinál. Felpakolta a harmóniumát, és elment a belvárosi Jivamukti Jóga Központ-ba. Itt kezdett énekelni a jóga-tanítványok előtt, hallgatóságának létszáma pedig folyamatosan nőtt.

“20 évembe került igazán, valóban felismerni, hogy ha azt a boldogságot újra meg akarom találni, akkor magamban kell megleljem” – mondja.- “Az éneklés volt az egyetlen módja annak, ahogy erre képes voltam. Egyszerűen tudtam, hogy ha nem kezdek el énekelni emberekkel együtt sosem leszek képes arra, hogy a saját szívem sötét zugaitól megszabaduljak.”

1995-ben készült el a “ONE TRACK HEART”. Az album egyfajta névjegykártyának lett szánva, és nagy népszerűségre tett szert a jógás közösségen belül. KD iránt nagy lett a kereslet, rengeteg jógaközpontban tartottak igényt rá, hogy énekeljen.

Amerikai hátterének jelentős hatása van KD művészetére. Dalai mindig is India spirituális dallamvilágában gyökereztek, ez a jelenben is igaz és a jövőben is az lesz; egyedi, természetes zenéje azonban már korán hatással volt dalaira. “Amikor elkezdtem énekelni, a dalok, amiket előadtam, olyan dalok voltak, melyeket Indiában tanultam” – mondja “De minél többet énekeltem, a dallamok annál inkább megtaláltak engem. És a DNS-em miatt ezek eléggé nyugati-típusú dallamok voltak.”

Egymás után megjelent albumai jó fogadtatásra találtak, köztük a “PILGRIM HEART”, a “BREATH OF THE HEART” és a “DOOR OF FAITH”. Az első a KD-rajongó Sting jelentős közreműködésével született, az utóbbi kettő producere pedig Rick Rubin volt, aki tradicionális, széles zenei hangzás-palettát kínáló indiai hangszerelést kért a felvételekhez. Nem sokkal ezután, egyik barátjával Steely Dan Walter Becker-ével, aki a 2005-ös ALL ALONE társproducere is volt- való beszélgetése után KD-ben kezdtek megfoganni a következő “HEART AS WIDE OF THE WORLD” album körvonalai.

“Walter eljött Maui-ra, hogy meghallgasson” -mondja KD. “ Utána odajött hozzám és azt mondta: ‘Csinálnunk kell egy garázs-rockos albumot.’ Rájöttem, hogy igaza van! Ezt hallottam a fejemben, amikor azt a négy akkordot játszottam a harmóniumon, közben egy garázs-rock banda játszik velem! Ez volt az első tudatos felismerés bennem arról, hogy egy olyan felvételt akarok készíteni, amely rockosabb.”

KD régi ismerőse, David Nichtern bátorította, hogy meg is valósítsa ezt a tervét. A tradicionális indiai zenészek egész sora mellett a “HEART AS WIDE AS THE WORLD” zenei hátterét olyan művészek biztosítják, mint a gitáros/producer Nichtern többszörös Emmy-díjas dal- és zeneszerző (szerzeményei között a pop-klasszikus “Midnight at the Oasis”-szal); a basszusgitáros szupersztár Mark Egan (Pat Metheny Group, Sting, Marianne Faithfull); a dobos Jerry Marotta (Peter Gabriel, Elvis Costello, Paul McCartney) és a billentyűs Kevin Bents (Donald Fagen, Jewel, Boz Scaggs). A felelgetős harmóniák KD lányát, Janaki Kagel-t és a New York-i Kosmic Kirtan Posse-t dicsérik. Ahogy a hagyományos kirtan-énekek, a dalok lassan és lágyan kezdődnek, fokozatosan jutva el az érzelmi csúcspontig, mely úgy nyílik ki, akár egy virág. A hallgatót a lemez teljes időtartama alatt magával ragadja KD rendkívüli, ragyogóan fénylő és intenzíven hipnotikus hangja evilági és másvilági értelemben egyaránt.

“Olyan a hangja, mint a gravitáció” -mondja Nichtern. “egyszerűen belezuhansz a hangjába. Sokan észreveszik ezt, olyanok is, akiknek fogalmuk sincs a kontextusról. Az emberek KD-t hallgatják szülés közben, vagy mikor épp meghalni készülnek. Nagyon mélyen lévő húrokat szólaltat meg. Olyan, mint az alaphang.” Nichtern arra is rávette KD-t, hogy használja mesemondó tehetségét, és írjon le néhány eredeti lírai történetet. A szavak bejáratként szolgálnak az Isteni Nevek énekeihez a tradicionális himnuszokban, mint pl. a “Sri Ram Jai Ram” és a “Narayana.”

KD világossá teszi, hogy mindenekelőtt hívőnek tartja magát, és zenéjének a világgal való megosztása is a hitében gyökerezik. Zenei jelenléte mindemellett ikonikussá vált, többek között olyan művészeket vonzva magához, mint Sting, Madonna, Mike D, a jazz-basszusgitáros Stanley Jordan, vagy Rick Allen, a Def Leppard dobosa; akik közül néhányan szintén a jóga útját követik, míg másokat egyszerűen zenéjének ereje mozdított meg.

Ahogy korábbi albumai, úgy a “HEART AS WIDE OF THE WORLD” is ennek a hitnek és szeretetnek a kifejeződése; az az erő és élmény pedig, ami benne van, minden hitrendszertől független. Felrázó és felszabadult: Krishna Das áhítatos zenéje olyan erőteljes és lelkesítő, mint a legtisztább rock and roll.

“A dal eltalál, és te a része akarsz lenni” ígéri KD. “Ez a lényege az egésznek. Ez az, ami az egész zűrzavaron keresztülvág. Megtelsz fénnyel. Nem kell, hogy tudd, hogy pontosan mi történik.”

forrás: anandasounds.hu

Rövid URL: https://www.musicmagazin.hu/?p=2409

Beküldte: - okt 19 2011. Kategória Koncertek, előadások. Tudod követni a válaszokat ezen keresztül RSS 2.0. Egy választ vagy a trackbacket tudsz hagyni ha belépsz

Hozzászólások:

Képgaléria

:
Bejelentkezés | Designed by Zenei magazin